Säännöt

Munster Legacyä pelataan noudattaen mahdollisimman tiukasti alkuperäisiä Pinsterin luoman legacyhaasteen sääntöjä. Lisäosien osalta olen hieman soveltanut sääntöjä niihin sopiviksi mahdollisimman paljon alkuperäistä noudattaen. Myös epäselviä kohtia olen selventänyt yrittäen pysyä mahdollisimman paljon alkuperäisessä ideassa. Tässä siis alkuperäiset säännöt suomennettuna. Omat lisäykseni sääntöihin kursiivilla. Mikäli kopioit näitä sääntöjä omalle sivustollesi, mainitsethan lähteen, sillä olen itse suomentanut tekstit alkuperäisistä säännöistä, sekä tehnyt niihin joitain omia täydennyksiä.

Alkuperäiset englanninkieliset säännöt täällä:
http://www.simslegacychallenge.com/legacy-challenge-rules/sims-3-legacy-challenge-rules/.

Säännöt
 
Legacyhaaste on pitkä, 10 sukupolvea kestävä haaste, jossa peli aloitetaan yhdellä perustajalla ja erittäin vaatimattomista oloista ja yritetään johtaa perhe kohti mainetta, mammonaa ja menestystä 10 sukupolven ajan.
 
Aloitus
Luo uusi peli. Käytä tätä tallennusta vain legacyhaasteesi pelaamiseen. Voit käyttää möys olemassaolevaa pelitallennusta, mutta legacyperheestäsi on tultava välittömästi "Aktiivinen talous", eikä sitä saa muuttaa koskaan haasteen aikana. Voit valita minkä tahansa naapuruston.
 
Haaste alkaa yhdellä perustajalla. Tee perustaja siminluontitilassa. Sim voi olla mies tai nainen. Sim voi olla missä iässä tahansa, jossa voi hankkia lapsia (Nuori aikuinen, aikuinen tai vanhus miehillä ja nuori aikuinen tai aikuinen naisilla). Saat valita vapaasti ulkonäön, ihonvärin ja vaatetuksen. Ladattua sisältöä saa käyttää, myös tyylinluonnin kuvioita ja värejä. Voit valita itse 5 luonteenpiirrettä, kuten myös simin kolme suosikkia (ruoka, musiikki ja väri) ja elämäntoiveen. (Omassa pelissäni luonne, suosikit ja elämäntoive satunnaisia.)
Perheeseen ei saa luoda muita simejä. Ole kekseliäs sukunimen suhteen, sillä joudut katselemään sitä melko pitkään.
 
Seuraavana asuinpaikka perustajalle. Vaikka saat valita simille minkä naapuruston tahansa, tontin on oltava tietty. Jos muutat Riverview:iin, valitse tontiksi "Lummekukkulankatu 65". Jos muutat Sunset Valley':in, muuta tontille "Kesärannanpiha 15". Yhteistä näillä tonteilla on se, että ne ovat suuria, tyhjiä ja maksavat 14700$. Tiedän, että se jättää vain 1800$ talon rakentamiseen, se onkin tarkoitus. Kaikki legacyt alkavat todella vaatimattomista aloista ja odotamme perustajan elävän jonkin aikaa kulkurin tavoin. Lisäosien tai modien tuomia lisänaapurustoja saa myös käyttää, kunhan kyseessä oleva tontti on täysin tyhjä ja maksaa vähintään 14700$. Mikäli tällaista tonttia ei ole saatavilla, valitse suurin valittavana oleva tontti(tai lisää kaupunkiin uusi tyhjä asuintontti) ja vähennä perheen varat koodilla 1800$. Kaupunkia saa muokata niin, että puuttuvat lisäosien tuomat yhteisötontit saa sijoitettua mukaan peliin.
 
Säännöt
- EI huijauskoodeja. Hyvin yksinkertaista, ei raha- tai mielialakoodeja. Voit käyttää ladattuja esineitä, kunhan niiden hinta ja mielialaan vaikutus on vastaava virallisten esineiden kanssa. Sim Storesta ostetut esineet luokitellaan viralliseiksi esineiksi, kuten myös pelissä jo valmiina olevat tai kamasettien mukana tulevat esineet. Koodeja saa käyttää vain erityistapauksissa, esim. jumiin jääneen simin siirtämiseksi.
- Ikääntyminen ja tarinankerronta pitää olla päällä ja asetettuna normaaliksi.
- Saat käyttää mitä tahansa modeja, jotka eivät anna huomattavaa etua verratuna pelaajiin ilman modeja. Awesome Mod on sallittu.
- Legacyperheen on oltava "Aktiivinen talous" koko haasteen ajan. Et saa IKINÄ muuttaa aktiivista taloutta toiseen. Jos haluat pitää taukoa legacyn pelaamisesta, pelaa peliä toisella tallennuksella.
- EI Jumalten ruokaa! Simisi saa oppia kyllä ruoan reseptin, mutta ei valmistaa ateriaa tai syödä sitä. Ei myöskään käyttää sitä haamujen herättämiseksi henkiin.
- ET saa herättää simejä henkiin tiedekeskuksen avulla.
- Simit EIVÄT saa syödä elämänhedelmiä pidentääkseen elämäänsä.
- Simit EIVÄT saa käyttää muitakaan keinoja elämänsä pidentämiseen.
Perustaja tai perillinen ei saa olla mikään yliluonnollinen olento, jonka elinaika on normaalia pidempi tai ei voi hankkia lapsia. Perheenjäsen saa muuttua tällaiseksi, mutta mikäli niin tapahtuu, kyseinen sim EI enää kerää pisteitä perheelle. Noita on ainoa poikkeus, koska sen elinaika on sama, kun normaalilla simillä.
- Voit ikäännyttää simejä syntymäpäiväkakulla vasta, kun peli muistuttaa sinua lähestyvästä syntymäpäivästä, et yhtään aiemmin. Syntymäpäiväkakkua ei tarvitse käyttää, voit myös odottaa että peli pakottaa simin siirtymään seuraavaan elämänvaiheeseen.
- Kuolemankukkia ei saa pitää simin tavaroissa. Niitä noi kerätä ja myydä, mutta niitä ei saa käyttää kuoleman välttelyyn.

Rajoitteet mustassa pörssissä
Mustaa pörssiä ei enää valvota poliisin toimesta. Kleptomaanit, roskisten tonkijat ja varkaat saavat nyt muuttaa epärehellisin keinoin saadut tavaransa käteiseksi.
Myös julkkisten ja muiden saamat ilmaistuotteet, lahjat yms. saa muuttaa käteiseksi.

Simien muuttaminen talouteen
Kuka tahansa sim voi muutaa legacytalouteen avioliiton tai yhteenmuuton kautta, paitsi seuraavat:
- pelaajan luomat simit.
- simit/taloudet, jotka on ladattu tai tuotu Exchangen kautta.
- simit, jotka ovat aiemmin asuneet legacytaloudessa, mutta muuttaneet pois
- rikkaat simit ovat nyt sallittuja, paitsi perustajan aikana.
Kaikki muut simit ovat vapaata riistaa. Saat luoda/ladata/tuoda simejä ja perheitä naapurustoosi, mutta he eivät saa liittyä perheeseen.
Simejä/perheitä ei saa yhdistää legacytalouteen. Jos haluat lisätä talouteen jäseniä, se pitää tehdä pelin kautta.

Haasteen käsitteet
Sukupolvi: Syntymäjärjestys perheessä. Perustaja on 1. sukupolvi, perustajan poika/tytär 2. sukupolvi, tämän tytär/poika 3. sukupolvi ja niin edelleen. Haaste päättyy, kun 10. sukupolvi syntyy.
Perustaja: Sim, jonka loit siminluontitilassa, ja joka aloittaa suvun. Voidaan myös nimittää kantaäidiksi tai -isäksi.
Perillinen: Sukulinjaan kuuluvat sim, jonka tehtävänä on jatkaa sukulinjaa ollessaan tarpeeksi vanha löytämään kumppanin.
Sivullinen: Perillisen sisarus, joka voi muuttua perilliseksi, jos jotain tapahtuu nykyiselle perilliselle ennen seuraavan sukupolven syntyä. Sivulliset voidaan pitää mukana perheessä tai syöttää aikajatkumoon. Myös sivulliset voivat kerätä legacypisteitä tontilla asuessaan.
Aikajatkumoon syöttäminen: Pelattavan simin muutto/häätö legacytontilta. Aikajatkumoon syötetty sim ei voi enää tienata pisteitä perheelle, mutta hän voi olla silti vuorovaikutuksessa jäljellä olevan perheen kanssa. Pisteet, jotka sim keräsi ennen poismuuttoaan lasketaan edelleen, mutta sim ei voi tienata enempää pisteitä. Kerran tontilta muuttanut sim ei saa muuttaa takaisin tontille.
Legacypisteet: Haasteesi pistemäärä, joita voi kerärä myöhemmin mainittavilla tavoilla. Tavoite on kerätä niin paljon pisteitä, kun vain mahdollista ennen 10. sukupolven syntyä.
Legacytalo: Tontti, jolle perustajasi muutti haasteen alussa. Et saa muuttaa perhettä toiselle tontille haasteen aikana. Kaikkien perillisten on synnyttävä tässä talossa (tai tässä talossa asuville simeille, sillä sim voi syntyä myös sairaalassa)
Sukulinja: Jokainen sim, joka voi jäljittää sukupuunsa suoraan perustajaan. Adoptoidut simit EIVÄT kuulu sukulinjaan, eivät voi olla perillisiä, eivätkä kerää pisteitä. Perheeseen muuttaneet simit kuuluvat sukulinjaan vasta sen jälkeen, kun ovat osallistuneet seuraavan sukupolven syntymään.
Kumppani: Ulkopuolelta perheeseen tuotu sim, joka lisääntyy nykyisen sukupolven kanssa tuottaakseen seuraavan sukupolven. Kumppani muuttuu sukulinjaan kuuluvaksi vasta seuraavan sukupolven synnyttyä, eikä kerää pisteitä ennen sitä.
Perheenjäsen: Legacytontilla asuva sukulinjaan kuuluvat sim. Kun/jos sim muuttaa tontilta, hän on edelleen sukulinjan jäsen, mutta ei enää perheenjäsen, eikä siis muuton jälkeen kerää enää perheelle pisteitä. Myös sivullisten jälkeläiset ja heidän jälkeläisensä ovat perheenjäseniä asuessaan legacytontilla, mutta heistä ei voi tulla perillisiä. Sivullisten puolisot eivät ole perheenjäseniä, eivätkä kerää perheelle pisteitä.

Pisteet
Voit kerätä pisteitä perheellesi seuraavalla tavalla.
Sukupolvi: Saat 1 legacypisteen perustajastasi ja 1 pisteen jokaisesta sukupolvesta 10. sukupolveen saakka. Saat pisteen aina sukupolven ensimmäisestä lapsesta. Sitä seraavat samaan sukupolveen syntyvät lapset eivät kerrytä lisää pisteitä. Voit saada siis maksimissaan 10 sukupolvipistettä haasteen aikana.
Elämänhaaveet: Saat 1 pisteen jokaisesta uniikista täyttyneestä elämänhaaveesta. Simin on asuttava tontilla ja kuuluttava perheeseen ansaitakseen pisteen. Jokaisesta haaveesta pisteen voi ansaita vain yhden kerran. Maksimipistemäärä riippuu pelissä olevista mahdollisista haaveista. (peruspelissä 32, lisäosissa Maailmanmatkaaja +8, Iltahuvit +6, Lemmikit +7, Showtime +3, Supernatural +9, Yliopisto +6, Paratiisisaari +4 ja Tulevaisuuteen +3, kaikkien lisäosien ollessa mukana mahdollinen maksimipistemäärä siis 78)
Muotokuvat: 1 piste jokaisesti perheenjäsenestä tehdystä muotokuvasta, joka on esillä perheenjäsenen kuoleman jälkeen. Kyseisen simin täytyy olla perheenjäsen ja asua tontilla muotokuvan maalaamisen aikana. Piste ansaitaan heti muotokuvan ollessa valmis, sinun ei tarvitse odottaa simin kuolemaa saadaksesi pisteen. Muotokuvan pisteet säilyvät, vaikka sim muuttaisi pois tontilta. Maalaus voi olla minkätyylinen tai -kokoinen tahansa. Maalaajan taidon tasolla ei ole väliä, mutta muista että muotokuvan maalausta varten maalaustaidon täytyy olla vähintään 6. Muotokuvan kohteen täytyy olla vähintään Nuori Aikuinen.
Legacytalo: Saat 1 pisteen jokaisesta 100000$ talon arvosta. Arvon saat laskemalla kalustetun talon arvon ja perheen käteisvarat yhteen. Pyöristä ylöspäin. Maksimipisteet tässä katagoriassa 20, eli arvon ja käteisen yhteiarvo oltava silloin 2000000$.
Onnellisuuspisteet: Jos sim saa kerättyä elämänsä aikana yhteensä 100000 onnellisuuspistettä, he ansaitsevat perheelle yhden legacypisteen. Onnellisuuspisteitä saa käyttää, myös käytetyt pisteet lasketaan, eli kyseessä koko elämän aikana kerätyt pisteet. Kuten kaikki simien keräämät pisteet, tämänkin voi kerätä vain perheenjäsen. Saat lisäpisteen kategoriassa, jos simisi saa jotenkin kerättyä yli 200000 onnellisuuspistettä elämänsä aikana.

Syntymä ja kasvu
Simin syntyessä tai kasvaessa, hän saa usein uusia luonteenpiirteitä. Joskus peli määrää nämä luonteenpiirteet, mutta joskus saat valita ne itse. Legacyhaasteessa kaikki luonteenpiirteet ovat satunnaisia. Mikäli siis saat mahdollisuuden valita luonteenpiirteet itse, sinun on painettava satunnainen-nappia ja hyväksyttävä arvotut luonteenpiirteet. Ainut poikkeus on tilanne, jossa pelaat vaihtoehtoisella "Perheen luonteenpiirre" säännöllä. Silloin voit valita yhdeksi luonteenpiirteeksi kyseisen piirteen, mutta loppujen on oltava satunnaisia.

Kuolema
Tontilla kuolleet simit voidaan pitää mukana pelissä aaveina tai ne voidaan siirtää hautausmaalle. Se riippuu sinusta. Jos sim kuolee ja unohdit tehdä muotokuvan, kuolleesta tehtyä muotokuvaa ei enää lasketa. Jos sukulinja katkeaa kuolemaan ennen perillisen syntymää, haaste päättyy välittömästi. On hyvä idea pitää aina yksi sivullinen varalla, mikäli perilliselle sattuu jotain ennen seuraavan perillisen syntymää. Pelattavat aaveet eivät enää kerää pisteitä perheelle. Aavevauvat eivät kuulu mihinkään sukulinjaan.

Seuraava sukupolvi
Seuraavaa sukupolvea varten simin täytyy syntyä. Adoptoidut simit eivät kuulu sukulinjaan, eivätkä ole perheenjäseniä, joten he eivät voi olla myöskään perillisiä. (Saat silti adoptoida simejä halutessasi, mutta he eivät kerrytä pisteitä) Mikäli perillinen on mies, hänen kumppaninsa täytyy muuttaa legacytontille ennen vauvan syntymää. Muualla syntyneet lapset eivät voi olla perillisiä. Jos perillinen on nainen, hän voi pyyttää kumppaninsa muuttamaan tontille tai voi hankkiutua raskaaksi myös tontin ulkopuolella. Perillisen ja kumppanin ei tarvitse olla naimisissa. Simit voivat syntyä kotona tai sairaalassa. Heti, kun seuraava sukupolvi syntyy, nykyisen perillisen kumppani muuttuu osaksi sukulinjaa ja voi osallistua pisteiden keruuseen (kunhan asuu legacytontilla).

Vaihtoehtoiset säännöt
Tässä muutamia vaihtoehtoisia sääntöjä, joiden mukaan voit pelata. Säännöt eivät muuta pistelaskua mitenkään, mutta niiden avulla voit vaikeuttaa peliäsi tai antaa sille teeman.
Perheen luonteenpiirre: Perustajaa luodessa valitse yksi perustajan luonteenpiirteistä "perheen luonteenpiirteeksi" legacyperheellesi. Tästä eteenpäin jokaisella perheeseen syntyvällä simillä on oltava tämä luonteenpiirre siihen mennessä, kun sim kasvaa nuoreksi aikuiseksi. Muut luonteenpiirteet ovat edelleen satunnaisia.
Matriarkka/Patriarkka: Jokaisen perillisen on oltava samaa sukupuolta perustajan kanssa. Jos siis aloitit naispuolisella perustajalla, myös kaikkien perillisten on oltava naisia. Toista sukupuolta olevat lapset ovat edelleen sukulinjaan kuuluvia, sekä perheenjäseniä ja keräävät pisteitä, mutta he eivät voi olla perillisiä. Naisvaltainen perhe on Matriarkka, miesvaltainen Patriarkka.
Tarinankertoja: On suosittua pitää kirjaa ja kertoa tarinaa legacyperheestäsi luvuittain. Jos tunnet itsesi luovaksi, mikset itsekin kokeilisi? Tämä ei vaikuta pelaamiseen, eikä siitä saa bonusta, mutta tarinan keksiminen ja kirjoittaminen voi olla hauskaa ja toisten tarinoita on mukava lukea.

UKK
Miksi on ostettava niin iso tontti. Rahaa ei jää juurikaan lainkaan.
Aikainen köyhyys on merkki haasteesta. Suuri tontti ei vie pelkäästään kaikkea käteistäsi, vaan antaa myös mahdollisuuden rakentaa eeppisen kokoisia legacytaloja sukupolvien aikana ja varojen kertyessä.

Jos pelaan perheen luonteenpiirre-säännöllä, tarvitseeko myös simin kumppanilla oltava kyseinen luonteenpiirre?
Ei. (Mutta jos haluaa vaikeittaa peliä lisää, voit lisätä tämän mukaan omiin sääntöihisi)

Voinko muuttaa tontille/mennä naimisiin simien kanssa, jonka kanssa en aio hankkia perillisiä?
Kyllä, mutta muista etteivät he kerää pisteitä. Simit alkavat keräämään pisteitä ja liittyvät sukulinjaan VASTA, kun seuraava sukupolvi on syntynyt.

Tarvitseeko esikoisen olla perillinen?
Ei, perillinen voi olla kuka tahansa edelliselle perijälle syntynyt sukulinjaan kuuluva ja legacytalossa syntynyt sim syntymäjärjestyksestä huolimatta. Matriarkka tai Patriarkka säännöllä pelatessa simin on tietenkin oltava oikeaa sukupuolta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti